Dijital liderlik, bir şirketin dijital varlıklarının iş hedeflerine ulaşmak için stratejik kullanımıdır. Hem kurumsal hem de bireysel düzeyde ele alınabilir. Bireysel düzeyde, dijital liderlik, günümüz tabiri ile- CIO veya e-posta ve elektronik belgeler de dahil olmak üzere dijital varlıkları denetlemekten sorumlu diğer kişiler tarafından yürütülebilir. Bireyin iş unvanı ne olursa olsun, etkili bir dijital lider her zaman kurumsal hedeflerin farkındadır ve kendi iş sorumluluklarının onları nasıl desteklediğini bilir.
Belirli bir pazarda kurumsal düzeyde, dijital lider, rekabet avantajı elde etmek ve rekabeti sürdürmek için kendi dijital varlıklarından başarıyla yararlanan bir şirket olabilir.
Peki başarılı bir lider ne yapar?
Başarılı bir dijital lider verilerin ve şirket içinde onu destekleyen süreçlerin ve ayrıca şirketin katıldığı çeşitli ekosistemlerde ürettiği dijital bilgilerin önemini anlar ve bunların sorumluluğunu alır.
Dijital liderliğe değer veren kuruluşlar ise, genellikle iletişime, yaratıcılığa ve dışa dönük iş projelerini, dahili projeleri, operasyonları ve plansız işleri etkileyen projeleri başarıyla ele almak için teknolojinin ve dijital bilgilerin kullanılabileceği yeni yolları keşfetme isteğine değer verir. Etkili dijital liderlik sayesinde bir kuruluş, yeni uygulamaların, ürünlerin ve hizmetlerin hızla kullanıma sunulmasına olanak tanıyan ve aynı zamanda eski uygulamaların ve BT operasyonlarının optimum seviyelerde tutulmasını sağlayan iş akışı ve iş süreçleri oluşturabilir.
Peki bu dijital dilerler tek bir sektör için mi çalışırlar? Elbette hayır, dijital liderlik belirli bir sektöre özgü değildir, dünyanın farklı bölgelerindeki ekonomilerde mevcuttur.
Bir örnek vermek gerekirse, Güney Asya denizcilik endüstrisine 20 yıl öncesine dayanmaktadır. O zamanlar, elektronik satın alma siparişleri oluşturmak için bilgisayarların kullanımı emekleme dönemindeydi. Malezya, Güney Kore, Japonya, Tayland, Endonezya ve Singapur gibi ülkeler, uluslararası ticarette mal ve mal sevkiyatı için menşe limanları olmak için kıyasıya rekabet ediyorlardı.
Zamanla ülkeler, bir araya gelip dijital liderliği inşa edemezlerse Avrupa ve Amerika çıkarlarının gerisinde kalacaklarını anladılar. 1994'te Güney Kore, Amerika Birleşik Devletleri'nin çevrimiçi satın alma için ulusal bir yasal çerçeve koymasından yaklaşık yedi yıl önce elektronik ticaret (e-ticaret) ile ilgili ilk ulusal mevzuatı hazırladı.
Nedir bu dijital liderliğin geleceği?
CIO'ların iş dünyasındaki rollerini yeniden tanımlamaları ve dijital liderliğin sorumluluklarını üstlenmekten geri adım atmak yerine ileriye doğru adım atmaları için muazzam bir fırsat var. CIO'lar, hesap verebilirliği üstlenmek ve şirket genelinde dijital değer sağlamak için gereken teknolojiye ve verilere erişebilir.