Starbucks açılan bir yerde veya mahallede, o bölgede konut ve ticari yerlerin fiyatlarının zamanla daha fazla artması olarak söylenebilir.
Bu konuda kendime ait bir çok gözlemimde bulunmaktadır. Yaklaşık 750 konutluk bir sitede yaşıyorum. Bu konutlar yapılalı 3 yıl oldu ve bir çok cafe ve bir çok dükkan açıldı ve kapandı. Bölge de bir türlü hareketlilik olmadı. Ta ki geçtiğimiz ay tam köşe de bir Starbucks açılana kadar. Bunun açılmasının ardından bölge de bir yoğunluk başladı.
Bulunduğum bölgenin 2 km çapında çok lüks konutlar var aslında ama hiç bir yoğunluk olmuyordu. Bu cafenin açılmasının ardından böyle olunca aklıma iki farklı soru geldi.
1. Starbucks geldiği için mi buralar değerlenecek veya değerlendi?
2. Starbucks zaten buranın değerli olduğunu düşündüğü için mi buraya açıldı.
Yani zaten potansiyeli olmayan bir yere starbucks açılır mı? Bence açılmaz. Yani bu frappuccino etkisi tam olarak da denildiği gibi değil.
Uluslararası bir firma tam bir profesyonellikle çalışıyor ve analizlerini iyi yapıyor. Biz buna doğru yatırım yeri seçimi diyoruz.
Bir çok firma veya girişim doğru yer seçimi yapamadığı için batıyor. O yüzden analizleri iyi yapmak lazım. Yani masa başından tahminlerle, ya şuraya açsak paraya para demeyizlerle iş yapılırsa kumar oynamaktan farksız olur.
Bir işletme açılacaksa biraz istatistik, biraz sosyoloji, biraz matematik bilmek ve analiz etmek gerekir.
Niye sosyoloji bilmek lazım?
Müslüman mahallesinde salyangoz satmaya kalkarsınız, sosyoloji bilmezseniz.
Yer seçimi konusunda profesyonel bir danışmanlık hizmeti alsanız ve size bir rapor hazırlansa, işletmenizi nerede açmanız gerektiğiniz ile ilgili 50 - 60 sayfa bir rapor hazırlansa gerekçeleri ile...
Ya ne gerek var altı üstü yer değil mi dersiniz ve 3 - 5 aya kalmaz batarsınız. Bir rapora cüzi bir para vermekten kaçarken binlerce hatta milyonlarca liralarınızdan olursunuz.
Yani etki metki hikaye...
Adamlar profesyonel çalışıyor ve zaten değer artışı öngörülen potansiyel yerlere açılıyorlar...